Thursday, November 26, 2009

Lo que sé del día de acción de gracias.

Bueeeeno. Ya es hoy Thanksgiving. Espero cenar pavo al ratito. Ayer cené pavo. Tengo que preparar un discurso porque mañana se casa mi hermano y yo haré el brindis...

Acción de gracias. Ojalá fuera parte de nuestra cultura. Lo que he aprendido en el cine sobre este día me lo ha enseñado Cristina Ricci. En La tormenta de Hielo (1997), apenas tenía 17 años, pero se inmortalizó para siempre con esa película, por cierto de Ang Lee (btw, qué les pareció la de Woodstock). La mejor escena es cuando ella dijo esto:

Wendy Hood: Dear Lord, thank you for this Thanksgiving holiday. And for all the material possessions we have and enjoy. And for letting us white people kill all the Indians and steal their tribal lands. And stuff ourselves like pigs, even though children in Asia are being napalmed.

Por si no fuera suficiente, ella también inmortalizó para mí este día gracias a la Familia Adams 2, en una de las mejores actuaciones de reparto de la década, si me preguntan ;) Ya sé que la mejor parte de la peli es cuando Merlina sonríe, pero también me fascina su discurso sobre ese día. Ahí les va:


Merlina Addams: "We cannot break bread with you.You have taken the land which is rightfully ours. Years from now my people will be forced to live in mobile homes on reservations. Your people will wear cardigans, and drink highballs. We will sell our bracelets by the road sides, you will play golf, and enjoy hot hors d'oeuvres. My people will have pain and degradation. Your people will have stick shifts. The gods of my tribe have spoken. They have said, 'Do not trust the Pilgrims, especially Sarah Miller.'And for all these reasons I have decided to scalp you and burn your village to the ground.".

No comments: